torstai 6. huhtikuuta 2017

Maj Karma, Henry's Pub Kuopio 1.04.2017



Asumme Kuopion keskustassa. Yksi keskusta-asumisen etuja on, että keikkapaikat ovat kävelymatkan päässä. Lauantai-iltana sain päähänpiston lähteä keikalle. Minulla oli kaksi vaihtoehtoa: Poets of the Fall Puikkarissa vai Maj Karma Henry’s Pubissa. Päädyin Maj Karmaan koska en ole nähnyt bändiä aiemmin ja Henry’s Pub.

Jos keikkapaikkoja vertailee, niin Henkka on rock & metal, Puikkari Hip Hop & Pop. Kyllä Puikkari taipuu tarvittaessa rokkimestaksi, kuten olen todistanut mm. Him:n, Blackfootin ja Michael Monroen keikoilla. Mutta Henry’s Pub, Henkka, ON rock. Jyrkät kiviportaat johtavat maan alle paikkaan, jossa ei pukumiehet viihdy eikä Antti Tuisku soi. Vaikka Antti Tuisku onkin tehnyt version Maj Karman kappaleesta Rukous

  
"Älä hätäänny, ei älä hätäänny
Olen tässä, pidän kädestä
Sota ei tuu"

Saavuin paikalle viittä vaille yksitoista. Lippua ostaessani Maj Karma täräytti ilmoille ensimmäiset soundit. Raskasta, juuri kuten pitääkin. Olen totaalinen ummikko Maj Karman suhteen ja ainoa biisi jonka muistin on Ukkonen. Se ei estänyt nauttimasta aktista täysin rinnoin. 


"Ei sun kannata sanoo hyvästi
sillä aiot tulla takaisin ja melko varmasti
Ei sun kannata nukkuu yksinään
sillä yksi tarviit pakkasella monta peittoa"
 
Herra Ylppö ja kumppanit ottivat lavan haltuun ja alkoi reilun tunnin mittainen interaktiivinen paatos. Kun Ylppö lauloi Kosketa mua, hän konkreettisesti kosketti yleisöä kättelemällä ja heittämällä yläfemmoja. Ei merkkiäkään taiteellisesta ylimielisyydestä vaan puhdasta rakkautta musiikkiin ja esiintymiseen. 


"Meitä suojeli ennen isä ja äiti
joka nyt laittaa eväitä
Isä ei enää asu meidän kanssa
samassa talossa"

Herra Ylpön välispiikit olivat välillä lämmintä ja tuttavallista rupattelua, välillä vakavaa julistusta. ”Älkää tyytykö levy-yhtiöiden listapaskaan. Kaikki on niin vitun sliipattua. Missä on SYDÄN!?” Kun Ylppö lauloi ”15 000 ihmistä torilla, me ollaan rauhaa rakastava kansa”, mieleen vyöryi kuvia Ukrainan Maidanista, Pekingin Taivaalliselta aukiolta ja muista toritapahtumista, jotka eivät päättyneet niin rauhallisesti. 


"Mä toivoin näkeväni sut
kuolemattomat iskurepliikit
valmiiksi kelasin
Mä toivoin näkeväni sut
toivoin että viini
meidät riisuisi"

Nuo tunnelmat ja visiot luotiin intensiivisellä soitolla ja pelkistetyillä kielikuvilla, joka toi mieleen Sielun Veljien keikan muutaman vuoden takaa. Molemmilla bändeillä on harvinainen kyky luoda livestä intiimi kokemus, joka menee ihon alle ja jää sinne. 


"Mietin kumpi on yksinäisempää
olla mä vain nuo tuolla sisällä
Mietin tuunko joskus yhtä rikkaaksi
vai oonko kenties jo rikkaampi?"

Encorena soi Sodankylä ja uusi kappale Anna mun rakastua Johnny Deppin näköiseen naiseen. Aivan hulvaton ristiriita! Ylppö hoki kertsissä rakkautta Johnny Deppin näköiseen naiseen ja parkaisi perään ”Mitä mä teen!!” Keikan aikana Ylppö suitsutti yleisöä: ”Kiitos kun olette täällä. Olis vitun tylsää jos ette olisi. Sekin on koettu 90-luvun alussa jossain Satakunnassa kun ketään ei tullut. ” 


"Se on attentaatti
kun näkee sut jonkun kaa
jonkun vihamiehen
Se on attentaatti
kun tekee mieli mennä väliin
ja repii paita päältä"

Yhdessä vaiheessa Ylppö pyysi ihmisiä lähettämään hänelle muistoja. ”Mä annan teille mun puhelinnumeron. Se on xxxxxxx. Ottakaa kuvia ja muistoja ja lähettäkää niitä mulle. Ei sitten mitään häirikkösoittoja keskellä viikkoa, mulla on lapsia. Tämä ei ole mikään aprillipila.”

 
"Me oltiin napapiirin rakastavaiset
vähän aikaa vain
ja nyt kun satu on ohi
ei tarvii matkustaa
rakkaimpansa luokse aina
jonnekin pohjolaan
Se on surullista, tai ei oikeastaan"

Keikan päätyttyä bändi kätteli eturivin yleisön. Pääsin kättelemään Ylppöä ja kiitin hyvästä keikasta. Sen paremmin en osannut kokemusta sanoiksi pukea. Olen aina hokenut, että musiikki on parasta livenä. Maj Karma todisti tämän puolessatoista tunnissa. Siinä ajassa minusta tuli bändin fani.

"Liian moni joutuu lähtemään
rakkaimpansa luota heikkoutensa takia
joku juo liikaa
joku pettää
joku puhuu liikaa
joku ei mittään"

Sitaatit ovat Maj Karman biiseistä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti