maanantai 18. elokuuta 2014

Kulta-Antti ja muut etuliitteelliset ihmiset

Ruuskasen Antti voitti EM-kultaa keihäänheitossa ja ristittiin kulta-Antiksi. Näin pronssi-Antti (olympiapronssi 2012) sai uuden nimen. Tuli mieleen eräs tarina, joka myös liittyy näihin etuliite- ja lempinimiasioihin.

Englantilainen arkkitehti kulki pienen poikansa kanssa pitkin kotikaupunkinsa katuja. Mies oli ehtinyt tehdä elämässään yhtä sun toista ja esittelikin ylpeänä suunnittelemiaan rakennuksia. He tulivat kaupungin kirjastolle ja mies sanoi:
- Tämän kirjaston minä suunnittelin parissa kuukaudessa. Mutta kutsutaanko minua kirjastonrakentaja-Jackiksi? Ei kutsuta.
He jatkoivat matkaa ja tulivat kaupunkia halkovalle joelle, jonka yli kulki upea kaarisilta. Mies osoitti siltaa pojalleen ja totesi.
- Tämän sillan minä piirsin kymmenen vuotta sitten. Mutta kutsutaanko minua sillanrakentaja-Jackiksi? Ei kutsuta.
Matka jatkui rinnettä ylös kaupungin kirkolle. Kirkko oli rakennettu mäen päälle ja se katseli majesteettisesti yli kaupungin. Mies ja poika pysähtyivät kirkon varjoon ja jälleen hän kertoi tarinaa.
- Tämän kirkon minä suunnittelin nuorena miehenä. Mutta kutsutaanko minua kirkonrakentaja-Jackiksi? Ei kutsuta.

Mies katsoi masentuneena kirkon takana olevalle niitylle ja huokaisi. - Mutta sen kerran, kun minut yllätettiin lampaan kanssa...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti